Nycklar till framgång


En bild från hjärt- och lungräddningslektion i Flyinge, eftersom min skoltid uppfyllde många av mina krav: jag skrattade sönder med mina kompisar, lärde mig massor på alla lektioner och kunde hjälpa andra med deras studier genom att förklara diverse sammanhang mm. Nice :)

Ni minns kanske inlägget jag skrev om framtidsvisioner? När jag surfade runt lite på internet tidigare idag, började jag läsa Starkares artiklar om Nycklar för hälsa och prestationer, och insåg att det handlade om lite samma sak - vad krävs för att jag ska "bli lycklig"/nå det jag vill?

Jag citerar från "Ta reda på dina egna behov":
Alla människor i hela världen har liknande behov. Oavsett profession, bakgrund, religion, kön eller hudfärg har människor liknande behov vad gäller mat, beröring, luft, vatten, trygghet, kärlek, uppskattning, känna sig speciell och tillräcklig etc. Har du tänkt på vilka behov som är viktiga för dig? Vad är det som gör att du väljer att gå upp på morgonen? Åka till arbetet? Vara sambo? Vara förälder? Köpa saker? Åka på semester? Umgås med vänner? Ha utrymme för personlig utveckling?

Jag upplever det som att många mest traskar igenom livet utan att riktigt känna efter. Vad vill jag igentligen? Vad behöver jag för att må bra? Jag själv har insett att det som är viktigt för mig är att ha roligt, lära mig mycket och kunna glädja andra på olika sätt (genom att lära dem saker, inspirera osv). Visst kanske det låter lite lättsamt, ska jag bara göra saker som är kul? Bara umgås med kompisar, hästar, baka och allt annat jag gillar att göra? Nej, svarar jag på det. Motgångar är något man också måste kunna ta (oftast utvecklas man och lär sig något av sina bakslag, eller hur?). "No pain - no gain."

Nu kanske ni tänker att "Jaja, lätt för dig att säga som alltid har ett sånt flyt. Jag vet vad jag vill, men har ingen möjlighet att nå det på grund av mina omständigheter/livsförhållande". Men oj så fel ni har, vill jag påstå.

Det som man inte ofta tänker på är att man kan påverka detta själv, genom sina tankar (här kommer vi in på den kognetiva beteendeterapin, KBT). Men ni får allt "stay tuned" (Ingen kommer orka läsa allt annars...) för att få tips om hur man medvetet kan ändra sina tankar, för att kunna förändra sin inställning till olika situationer och då lättare kunna nå sina mål och komma dit man vill i livet. Tills dess rekommenderar jag starkt att ni läser vidare på starkare.nu!

Kommentarer
Postat av: sevendaysaweek

sv: tack så mycket! Den är supergod, lovar!

2011-10-28 @ 07:43:51
URL: http://www.sevendaysaweek.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0