Visste du att...



.. svenska marker är Selenfattiga och att många hästar därför har Selenbrist?

Selen är ett spårämne och en antioxidant som behövs för hästens immunförsvar. Brist orsakar muskeldegeneration, död, kastning, återkommande livmoderhalsinflammation eller stel gång. Selen tas upp i grovtarmen och är i större mängder giftigt.

Selen kan till viss del kompeteras av E-vitamin, men för att undvika underskott kan det vara bra att ge Selentillskott, om hästen inte redan får någon form av mineral- eller färdig foderblandning.

Kommentarer
Postat av: Matilda

Jag ska snoka så gott jag kan! :D

2010-02-25 @ 14:11:26
URL: http://showjumper.blogg.se/
Postat av: Catrin Egerfors - Mitt liv som tävlingsryttare!

Det visste jag faktiskt inte :)



Ååh lyxigt!! Vad för klasser ska du tävla då? Jag tävlade iförsig i Januari, men nästa tävling blir inte förrän 28 mars :(

2010-02-25 @ 17:06:04
URL: http://cathie.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0