Igår: Galna Gurkan!

Igår gick det nästan katastrofalt dåligt på ridningen. Det hela började men att sista lektionen på Flyinge drog över med 20 minuter och hela min redan pressade tidsplan falerade. Resultatet blev att göra iordning Velle på 5 minuter och gå till träningen på 10 (normalt sett tar det 20).

När vi är halvvägs till träningen, börjar Velle fjanta och kastar sig tillbaka. Jag tappar henne, hon vänder och rusar i full galopp till stallet, på den hala gatan. Jag var fly förbannad! (Såhär i efterhand borde jag lett henne i ett långt grimskaft och med kedja, istället för i tyglarna, men det är ju lätt att vara efterklok.) Väl på stallet har några fångat in Velle och hon har lyckats trampa sönder tyglarna. Snabbt på med nya och efter lite om och men är vi iväg igen. Denna gången satt jag på ryggen och mamma ledde (med grimskaft+kedja). Velle testar lite, men tillslut kommer vi fram.

Det lilla missödet gjorde att vi bara hade 10 min kvar av lektionen, men Eva var snäll nog att låta mig rida kvar på den efter migs lektion. Alltså hade hon ordinarie lektion med en annan och gav mig lite tips och sånt. Jag och Velle var rätt osams i början, men så rådde Eva mig att gå ner i skritt och rida Velle i låg form. Efter ett tag började jag även med skritt-travögergångar och i slutet också galopp. Det gick bra efter ett tag, hehe.. Ända problemet var att tyglarna var för korta, jag kunde inte ta ledande tygeltag utan att påverka yttersidan. Lyckat.

I alla fall, vad lärde jag mig av detta?
# Velle blir väldigt vild om hon vilar en dag
# Jag är det smarta av mig och Velle, så istället för att bråka/"tvinga" henne till något, ska jag "lura"/övertala henne.
# Det är inte bra att vara stressad, hungrig, trött, frusen och irriterad när man påbörjar en dressyrlektion med en trotsig häst.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0