Byt ut dina tankar, del 1: Avledande manöver


Istället för att tänka på tången, fantisera över alla fiskar i vattnet

Jag har tidigare skrivit om "Nycklar för hälsa och framgång", där jag lovade att ge er tips på hur man kan byta ut sina tankar och på så vis må bättre/prestera bättre. Följande tips hittade jag i boken "De tion dummaste misstaget klyftiga personer gör - och hur du undviker dem" av Arthur Freeman och Rose Dewolf. Vad som dock var lite kul är att jag upptäckte denna metoden själv innan jag läst den i boken. Alltså:

Avledande manöver
Har du hamnat i ett dåligt tankemönster, som bara suger ut din energi? Då är detta en väldigt effektiv metod. För att helt enkelt bryta detta mönster, börjar du tänka på något helt annat. Något som kräver att du får tänka till lite, så att du inte glider tillbaka in på det gamla spåret.

Ett exempel från min jobbvistelse i Holland:
Tänk er att du har lite spänningshuvudvärk, otroligt stressigt med fyra olika hästar att göra iordning helt på samma gång, du kommer sluta sent och inget av det du gjord har varit "bra nog". Tankarna börjar glida iväg i en negativ spiral, som tar mer energi och inte ger någonting bra tillbaka.
I dessa stunder har jag haft mina ämnen: Räkna täcke, räkna ut andra saker som till exempel snittiden att mocka en box, fundera ut olika förrätter (jag tittade mycket på "Halv åtta hos mig"...), tänka ut julklappsrim osv.
Nästan direkt höjs energin och man kan bli mer effektiv i det man än gör!

Kommentarer
Postat av: kajsa

sv: han är en blandras mellan papillon, bordie collie & sheltie :)

2011-12-09 @ 16:39:10
URL: http://kkajsajohansson.blogg.se/
Postat av: matilda :)

finns bilder från när jag tricktränar med getterna på bloggen nu :)

2011-12-09 @ 18:50:35
URL: http://skogsrusset.soclog.se
Postat av: matilda

Haha tack :D

2011-12-10 @ 14:32:02
URL: http://skogsrusset.soclog.se
Postat av: Linnéa Sauer

Sv: hahah ja det är roligt/underligt, bajs som bajs fast det från hästar är man så van vid på ett annat sätt :)

2011-12-10 @ 19:04:21
URL: http://livetblandhastar.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0