Att sätta mål, del 1

Detta inlägget hade jag visserligen tänkt skriva kring årsskiften, men ni får det nu istället. Bättre sent än aldrig, och bra, välformulerade mål har man ju alltid nytta av!



"Det viktigaste gällande mål är att ha ett!"
Jag har skrvit detta citat av Geoffry F. Abert. förr, men det tål att nämnas igen. Utan mål fumlar man i blindo, tappar motivation och förmodligen inte når upp till vad man vill - om man ens vet vad man vill.

För att göra det här lite enkelt för er, har jag gjort en checklista som förhoppningsvis kommer hjälpa er att sätta motiverande mål.

Börja med att tänka igenom följande.
1. Vad vill jag?
Detta är grunden till ditt mål. Till exempel bli bättre på att hoppa.
2. Specificera dig!
Kan du formulera det du vill till något mätbart, så att de enkelt vet när du uppnår målet? Till exempel tävla felfritt 130 cm.
3. Varför vill jag detta?
Vad motiverar dig? Vad får dig att fortsätta kämpa även när allt går emot dig? Exempelvis att du vill utmana dig själv och ständigt utvecklas, samt att du vill  tävla den där speciella tävlingen.
4. När vill jag uppnå målet?
Ja, när helt enkelt. Om en månad, om ett år?



Fortsättning följer!

Kommentarer
Postat av: Sara

Bloglovin' byte? :)

Kram!

2012-03-22 @ 12:10:56
URL: http://ponnypollarna.blogg.se/
Postat av: JOZ♡

sv: Ja, vist är han. Min lille snos :D

2012-03-22 @ 13:41:53
URL: http://bedeliciious.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0