Baka dina egna bullar!

Vi hästmänniskor tillbringar ibland långa dagar bland våra hästar. Då är det viktigt att vi stoppar i oss lite mat för att hålla energin uppe. Därför tänkte jag dela med mig av ett recept (som jag faktist konstruerat själv) på nyttiga och matiga bullar, som är lätta att lyckas med. Det är bara att sätta igång!

Matiga bullar
Matiga och goda bullar att ha till frukosten, picknicken, buffèn eller vad man nu önskar. Tack vare den relativt långa jästtiden och allt knådande blir bullarna väldigt fluffiga. Mycket omtyckta av både gamla och unga.



Ingredienser

5 dl vatten
2 msk olja
25 g jäst
1 tsk salt
2 dl fullkornsvetemjöl
10-11 dl vetemjöl

Pensling:
Vatten
Ev. sesamfrö

Gör så här
Smula jäst i en bunke. Tillsätt 37 grader varmt vatten, olja och salt. Rör runt tills jästen löst sig.

Tillsätt fullkornsvetemjöl och nästan allt vanliga vetemjöl. Rör ihop och stjälp sedan ut på ett mjölat bakbord. Knåda degen i ca 10 min. Tillsätt mer vetemjöl om det behövs. Degen ska ej klibba, utan vara lagom fast.
Lägg tillbaka degen i bunken och låt jäsa i 1 ½ h under bakduk.

Ta upp degen ur bunken och knåda ännu en gång ca 10 min. Forma bullar och lägg upp på bakplåt.
Täck med bakduk och låt jäsa i 30 min.

Sätt ugnen på 200-220 grader.

Pensla med vatten. Placera bullarna i mitten av ungen, 5-8 min beroende på deras storlek.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0