Dagens ridpass


Bild från förra veckan

Woho! Idag var det banhoppning, precis vad jag gått och hoppats på under hela dagen. Jag har börjat planera in lite tävlingar nu, och den första på 90 eller 100 cm går av stapelt om ca 2½ veckor.

Vi hade gemensam framridning med bommar och skänkelvikning. Det sistnämnda gick inget vidare för mig och Velle. I traven drog hon iväg mer än hon tvärade och i galoppen saktade hon av eller bytte. Slutsats: Vi behöver öva mer skänkelvikningar båda två.



Därefter var det banhoppning. Vi hoppade några olika banor och slutade med en lång med nästan alla hinder (som ni ser på bilden).  Mellan hinder 2 och 3 var det 5 galoppsprång, 21-22 m tror jag. Mellan 4 och 5, 7 galoppsprång och 6b-hindret till 7an 4 galoppsprång.

När vi hoppade fram, red vi över det onumrerade hindet, svängde åt vänster och hoppade trean och fyran och svängde sedan runt b-hindret och hoppade sjuan. Andra banan bestod av ettan, kombinationen och innanför till 5an.

Veleda skötte sig super! Hon verkade tycka att det var lika kul att hopp bana som jag. Dock gick det snabbare och snabbare mot slutet, jag behöver öva på att ta tillbaka henne lite mer. Men över lag gick det bra och vi hoppade väl runt en meter. Även om Velle kan mer ska man ju inte bara höja och stressa upp i klasserna. Då slutar allt i kaos.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0