Motivation vs. Inspiration


Jag kommer sätta ihop fler inspirationkollage och publicera här på bloggen med jämna mellanrum och hur de kommer se ut vet jag inte än - jag kommer låta mig inspireras av whatever jag känner mig inspirerad av just då helt enkelt :)



"Motivation är när du får grepp om en idé, och bestämmer dig för att fullfölja den, inspiration är när idén får grepp om dig, vilken också kommer att lotsa dig rätt."

Jag hittade en artikel, "Motivation vs. Inspiration" skriven av John Rosenkranz, om inspitation, motivation och skillnaden mellan dem på www.foretagande.se, och därifrån kommer övanstående citat. Även om det inte än den bästa texten jag läst, är grundpoängen ganska viktig:
Se till att ha ett liv fullt av inspiration!

Motivationen kommer, enligt John Rosenkranz, från de målbilder och resultat vi förväntar oss. Vi tänker även att proceduren ska gå till på ett speciellt sätt, och om något avviker från detta, eller när det inte går som vi tänkt oss, är det lätt att motivationen och energin försvinner. Göromålen känns som måsten istället och det blir inte kul längre.

Vidare skriver John Rosenkranz att inspirationen, den är istället planlös. Den ger oss fria händer och vi vidgar våra vyer, genomför saker på nya sätt osv. "Inspirationen är helt och hållet krav- och villkorslös." För mig, som lätt får prestationångest när jag ska måla/pyssla/pärla, är detta något jag borde tänka på. Varför inte bara luta mig tillbaka på inspirationen och låta min kreativitet leda mig rätt, istället för att känna höga krav på mig själv om att det måste bli bra, vilket gör det hela till ett inte så olustigt tvång.

Min slutsats är inte att vi ska sluta vara motiverade, utan att vi ska vara inspirerade, motiverade individer, som drivs att arbeta, jobba efter mål etc och samtidigt kunna göra det med en glädje och en slags orädsla att prova nya saker.

In English: Motivation vs. Inspiration. Motivation is when we´re working after different goals and it is easy to lose the energi and feel like the things we want to do becomes things we must do instead. Inspiration is when we´re doing something without a plan and without any requests - we´re just doing what ever we need to do, in new ways. We need to be both motivated and inspirated persons - not just motivated - to be able to work after high goals and to do it with joy and a non-fear of trying new things.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0