Kolla vattenkoppen!


En av få bilder jag hade med en vattenkopp på (den där gröna)

Jag har tidigare skrivit om hur viktigt vattnet är för hästen (och likväl för oss människor...), här hittar ni det inlägget. Med tanke på detta, att en häst behöver dricka minst 5 L/100 kg kroppsvikt, kan ni säkert förstå hur viktigt det är att hästen faktiskt har tillgång till vatten - och en vattenkopp gör mig veterligen ingen nytta om den är trasig.

Mitt tips till alla är att kontrollera att vattenkoppen fungerar minst en gång om dagen - gärna i samband med mockningen, eftersom man då får in kontrollen i en bra rutin.

Tänk även på att det ska vara bra tryck i vattenkoppen (eftersom hästen dricker korta stunder, som jag skrev i det tidigare inlägget, är det viktigt att det kommer ordentligt med vatten). Ni mäter enklast trycket genom att ställa en stor hink under vattenkoppen, (ta tiden) och trycka på vattenkoppen i en minut. Antalet liter i hinken blir då vattenkoppens tryck, och att rekommendera är väl 10-12 l/min (inte mindre än 8 i alla fall, vet inte om det finns några speciella regler om detta?).

Så alltså, se till att era hästar har vatten!


In English: It´s important that the horse has water, since they need to drink at least 5 l/100 kg horse (ca 30 l for a normalbig horse every day). Once every they you should check that the horses water buckets are working (not the kind of buckets you have to refill, I think you now what I mean..). It´s good to do this at the same time as you clean the stables, since it´s a good routine and you then won´t forget to check it. It´s also important that it comes a lot of water when you push it. Place a bucket under the water bucket, press it for one minute and then you see how many L you got; there should come 10-12 L/minute to make sure that the horse drinks enough :)

Kommentarer
Postat av: Sofia

SV: Oj då, ja någon mer energi vill jag inte ha i hästen. Då han redan har så det sätter sig i huvudet. Men vill ha upp han i vikt. Eller i alla fall så han akn bygga muskler.

2011-08-26 @ 08:57:13
URL: http://eliinsofiia.webblogg.se/
Postat av: Jennie

sv: ja! :)

2011-08-26 @ 15:23:24
URL: http://surfryttarna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0