Framtidsvisioner



När man var liten fick man ofta frågan: ”Vad vill du bli när du blir stor?”, och svaren var ofta ganska bestämda/målmedvetna. ”Jag skulle vilja bli veterinär” (eller, jag läste det i någon bok, som bortskämda barn brukar säga: ”Jag ska bli veterinär” (för de är vana att få allt de vill)). En del personer växer sedan upp med samma inställning – de vet redan vad de vill jobba som och behöver därför inte vela så mycket i val av utbildning osv. Jag kan inte annat än att gratulera dessa personer – för visst vore det skönt att veta precis vad man vill?

För oss lite mer veliga har jag ett litet tips att komma med
:
     # Tänk ut ett antal framtidsvisioner och skriv ner dessa. De kan innehålla olika typer av jobb du kan tänka dig, lite om ditt boende, vad du vill i ditt liv, om den erfarenhet du har den tidpunkten i livet, kärlekssituation, din glädjestatus. Alltså vad helst du tycker är viktigt i ditt framtida liv.
     # Läs sedan igenom dina framtidsvisioner och du kan antagligen dra några slutsatser (som jag också tycker man bör skriva ner). Kanske inser du att du vill bo enkelt på landet och ha ett fysiskt krävande jobb, men att det i nulägen kvittar om du blir unghästberidare eller uppfödare kombinerat med grönsaksodlare. Eller vill du hellre bo i en lyxig lägenhet i staden tillsammans med din pojkvän och jobba med något där du får träffa mycket folk?

Meningen med denna sammanfattning är inte att du ska bestämma dig exakt vad du vill jobba med, utan istället inse vilka punkter som du värderar lite extra i ditt liv, och som du inte vill vara utan (man får det lite mer svart på vitt). Trots allt kan vi ju aldrig förutspå livet och det kan ta många oväntade vändningar, men vi alla har väl några grundkrav på hur vi vill ha det?

Säg till om ni vill att jag i ett annat inlägg ska ta upp lite exempel på olika (påhittade) framtidsvisioner!


Kommentarer
Postat av: mamma

Jag vill gärna höra om dina riktiga framtidsvisioner när du kommer hem... kram

2011-10-21 @ 09:33:49
Postat av: warnmark -officiell bloggare Göteborg Horse Show 2012

Sv; Haha ja precis :)

2011-10-23 @ 16:45:44
URL: http://warnmark.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0