Packtips


Okej, urdålig kvalité men här ser ni i alla fall min superbra (stora )resväska samt katten Zappa.

Att ge sig iväg utomlands och jobba med hästar är otroligt kul och lärorikt – men det kräver också en del planering. Vilka papper/tillstånd krävs, hur ska man resa dit och framför allt vad ska man packa!? Jag är själv ingen expert på att packa och gjorde några småmissar själv när jag åkte till Holland första gången (till exempel tog jag med fler ”vanliga” linnen än stalltröjor).. ”Learning by doing” och ”Trial and error” – nu är jag förhoppningsvis lite visare och tänkte dela med mig av mina bästa packtips – så att ni, mina läsare, slipper göra samma misstag som mig!

Optimera din packning.
1. Research
Sök runt lite och ta reda på så mycket du kan om ditt nya land och jobb: arbetsvillkor, väder, hur mycket fritidstid du kommer ha osv. Ta även reda på hur mycket bagage du kan ta med dig – ska man färdas med flyg är det ett begränsat antal kilo (och väskor) man kan medbringa utan extra kostnad. Åker man däremot med övervikt blir det relativt dyra extrakostnader.
Ta alltså reda på hur mycket du får packa och vad ungefär du behöver packa. (Kommer jag vara i stallet hela tiden och knappt visstas i vanliga kläder? Kommer jag till ett varmt/kallt land? Är där väldigt regnigt?)

2. Packlista
Det är något med mig och listor (jag har ärvt det från pappa!), så ni som känner mig är nog inte särskilt förvånade över detta steget. Mitt tips är att skriva en ordentlig packlista. Det gör inget om ni skriver upp för mycket saker – när listan är färdig kan man läsa igenom den och åter igen prioritera bort de saker som nu tycks oviktiga (behöver jag 5 olika tjocketröjor eller räcker det med 2-3?). Även om du är en sådan person som avskyr listor, kan det ändå vara värt att försöka skriva en. Listan hjälper dig i din packning att bli strukturerad, få ordning och reda på saker och ting samt att hålla ordentlig koll på vad du egentligen packar. Själv delar jag alltid upp mina packlistor i underkategorier: Vanliga kläder, ridkläder (inkluderar hjälm etc), elektronik/tekning, Hygien & skönhet, sov+handuk, ”plåster o sånt” samt underhållning.

3. Tvätta i tid
När din packlista är klar är det dags att börja inventera i garderoben. Vad är rent och vad är smutsigt? Tvätta dina kläder i tid – även de du är osäker på om du vill ha med - så att de hinner torka. När det väl är dags för att packa, är det bara att välja och vraka bland dina tröjor.

4. Lägg fram och packa
Utgå från din packlista, lägg fram allt du har skrivit upp och pricka av på listan efter hand. Ett bra tips är att använda sig av vakuumpåsar (kläder läggs i en påse och man dammsuger ut all luft så att det tar mindre plats) till stora jackor etc. Därefter är det bara att knö ner allt så praktiskt man kan i sin/sina resväskor.

5. Väg och gör om eller ”skit samma”
Det är inte det lättaste att få till sin packning på första försöket, så när du är klar, väg och gör sedan om, prioritera och tänk efter vad du inte behöver. Du kan också (så som jag gjorde) konstatera att allt du ville packa inte fick plats, prioritera bort lite kläder och sedan trycka ner så mycket som möjligt och betala överviktspriset ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0