Motivationstips #2

I en liten serie delar jag med mig av ett antal motivationstips. Det första hittar ni här och det andra kommer nu:

Inre vs. yttre motivation

Ibland behöver man ta sig en funderare. Vad är det igentligen som motiverar mig? Är det min egen vilja, är det jag som drömmer om att nå det där målet och är det jag som verkligen vill prestera? Eller är det grupptryck, din förälders önskan eller kanske högre status som lockar? Det finns skillnader om det är du som vill något (inre motivation) eller om det är någon/något annat (yttre motivation).

Inre motivation är ofta mer långvarig. Det är DU som vill något. Det är DU som kommer kämpa för det. Du kommer inte tröttna om en del yttre faktorer (till exempel en stor summa pengar) skulle försvinna. Du har ditt mål och du kommer, med gedigen träning, att nå det.

Yttre motivation har en tendens att avta/minska. Kanske är den en pushig förälder eller löftet om en stor belöning. I vilket fall som helst blir ditt mål mer kravfyllt. Du måste och måste och måste göra vissa saker (och genast vid tanken av det blir man väl lite omotiverad?

Dock menar jag inte att man inte borde ha någon yttre motivation. En kombiantion av mest inre och en del yttre motivation är det bästa. Du vet vad du vill och tänker uppnå det, och blir extra motiverad av den där moroten.

Till nästa del i motivationstips-serien tycker jag att ni alla ska fundera över vad som motiverar er!

Kommentarer
Postat av: Theresé - Vinn tävlingströja

Tjena!

Har startat upp min första tävling där man kan vinna en sak, en tävlingströja i detta fallet!

Skulle vara enormt kul om just DU villa vara med!

Här är direktlänk: http://tessiss.blogg.se/2012/april/var-med-och-tavla.html#comment



Lycka till!

2012-04-26 @ 20:48:50
URL: http://tessiss.blogg.se/
Postat av: Emelie - ponylove.blogg.se

Sv: Oh ja så grym! ;D



Sjukt bar inlägg hörru! :D

2012-04-26 @ 20:55:58
URL: http://ponylove.blogg.se/
Postat av: Anonym

Riktigt fin blogg! ;D

2012-04-27 @ 10:27:38
Postat av: OLIVIA CARLSSON- American Paint Horses

Riktigt fin blogg! ;D

2012-04-27 @ 10:28:00
URL: http://oliviawestern.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0