Att sätta mål, del 2



För att läsa del 1 i att sätta mål, klicka här

När vi har vårt stora mål klart för oss, behöver vi delmål, för att göra resan lättare.
5. Vad är mitt nuläge?
Vet man inte var man startar, blir det svårt att hitta rätt. Exempel tävla 115-120 cm.
6. Vad behöver du uppnå för att nå ditt mål?
Tänk igen på att göra målen mätbara. Till exempel starta regional 120 och 125 cm.
7. När ska du göra det?
Försök göra en liten tidsplan! Exempel, April: Tävla 120 cm felfritt, Maj: Tävla 125 cm felfritt.

Innan vi skriver ner allt, kan det vara bra att fundera på ens förutsättningar.
8. Vad har jag som hjälper mig att nå mitt mål?
Träningsförutsättningar, ekonomi, egna egenskaper, hästens egenskaper.
9. Vilka hinder har du?
10. Hur kommer du förbi dina hinder?

Nu slutligen ska vi skriva ner målet. Då kan vi passa på att kontrollera följande. Är målet
# Mätbart
# Utmanande
# Trovärdigt
# Tidsbestämt
och
# Nedskrivet?


Jag har formulerat ett mål för de exempel ni fått följa genom texten. Personen med detta målet kommer sen skriva ut och sätta upp målet på sin sovrumsdörr, för att ständigt bli påmind om det.

Mål: Tävla 130 felfritt!
För att bli bättre på att hoppa, kunna utmana mig själv och ständigt utvecklas vill jag i juli kunna tävla 130 cm felfritt. I nuläget tävlar jag regional 115 och 120, och för att nå mitt mål behöver jag i april tävla 120 cm felfritt och i maj 125 cm felfritt.
Mina förutsättningar för att lyckas är stora. Jag är driven, målmedveten och har bra förutsättningar för att träna och tävla. Min häst har kapacitet för de högre klasserna. De hinder vi har är att hästen är väldigt titti på hinder samt jag blir för nervös på tävlingar. För att komma förbi dessa hinder ska jag träna mycket titthinder samt mental träning.

Kommentarer
Postat av: Rebecca Eisengarten

sv: hihi ja :D

2012-03-22 @ 18:42:13
URL: http://rebeccaeisengarten.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0