Träna upp lyckan

Jag började för ett tag sen läsa en bok som heter ''Lycka nu''. (vet inte författaren namn i huvudet.) En riktigt intressant bok som vetenskkapligt belyser vad lycka, känslor, behov etc är, ger matnyttiga tips till de som behöver och ger exempel ur verkligheten.

I början av boken berättar hon om ett experiment/försök som genomfördes i amerika (om jag minns rätt). Genom att mäta hjärnaktivitet hos ett stort antal personer fick de fram att optimistiska personer har mycket aktivitet i vänster frontlob, negativa personer mycket i höger frontlob och de sk. realisterna hade aktiviteten ungefär jämt fördelat.

Den högsta aktiviteten i vänster frontlob (alltså ganska förenklat världens lyckligaste person) hade uppmätts hos en buddist som spenderat flera år med att meditera. Genom att meditera och utöva mindfulness (i princip att stanna upp och observera nuet, vad man hör osv) kan man träna upp och öka sin aktivitet i vänstra fronloben och alltså bli en lyckligare person. Ganska intressant, eller hur?

En helt klart läsvärd bok, och jag kommer med största sannolikhet att dela med mig av lite fler tips från boken.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0