9/7-09 Sista dagen

Sista arbetsdagen, men ingen ro för det.

Idag var jag effektiv. vid tolvtiden hade jag klarat av hela min lista utom Bozsa och Parcival, de skulle jag rida senare. Alltså hade jag skrittat Maxima, lett BD, longerat Liebelei och Wienett, satt hästar i hagen och ryktat CS. Då fick jag reda på att Constanze var hos läkaren och inte skulle komma tillbaka mer den dagen. Alltså mer jobb åt mig. CS och Iskia hamnade i skrittmaskinen och Paula longerades.

När jag red Bozsa idag blev det framridning i ridhuset och därefter ridning i hoppaddocken. Hon var lite bråkig och slängde av mig en gång. Tror ni inte att jag landade i största geggapölen dessutom? Som tur var, var det i alla fall mjukt. Etfer ett tag kom Fabian och la upp ett litet kryss som vi hoppade. Det gick bra i början, men sen fick Bozsa nog och började bråka och testa allt möjligt. Hon sket totalt i mig, sprang ut i majsåkern, drog mot stallet, hela tiden halvstegrandes. När jag försökte svänga runt eller piska, sparkade hon bakut. Jag var ganska arg... Till råga på allt ösregnade det dessutom. När jag fick tillbaka henne i hoppaddocken, avslutade vi passet för att fortsätta på kvällen, efter vi haft kunder.

Kunderna var bra, vettiga. Dottern red, men inte mamman. De hade dessutom tagit med en mer kunnig släkting/tränare som hjälpte dem. De ville provrida 3 st - Iskia, Zamparo (ny 5-åring) och Bosza. Jag skulle visa/rida Bosza först och det gick verkligen inte bra. Tjejen beslöt sig för att inte prova henne, klokt beslut. Till mig sa Fabian att Bozsa var totalt fräck och att det inte var mitt fel. När kunderna åkt, skulle jag rida henne igen med inspänningstyglar och martingal. Kunderna vérkade mest gilla Zamparo.

När jag red Bosza igen, blev det först dressyr för Patrick. När det gick bra, gick vi ut och fortsatte dressyren där. Efter ett tag kom Fabian. Jag kan väl inte säga att det gick vidare bra i början. Bozsa vägrade galoppera, kastade sig upp på gräsvallarna och drog mot stallet. När vi kunde galoppera 2 varv (det kvittade hur lång tid det skulle ta) började vi hoppa. I utgången mot stallet stod Patrick med en långpisk. Tillslut gick det bra och vi hoppade en liten bana med 4 hinder på 70 cm. 3 räcken och 1 oxer. Det var förstaa gången Bozsa hoppades med ryttare.

När Bosza var klar, var det Parcivals tur. Jag var något trött och hungrig, men det gick ganska bra ändå. Visserligen druttade jag av i början i skritten. Hade jag varit pigg hade jag varit lite mer beredd och hållt mig kvar. Patrick red lite dressyr på honom innan vi hoppade. Hoppningen gick mycket bättre idag och Patrick sa flera gånger att jag har talang, men måste kämpa lite mer när jag rider. Han tyckte att jag kunde stanna i 4 veckor till och komma hem som en mycket bättre ryttare - eller som han sa, en helt ny. Haha, det går ju tyvärr inte.
/Melinda

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0