Debut på 100 cm

Ja, då har jag och Veleda debuterat 1 m tillsammans och det gick bra!

Tyvärr lastade vi ut henne alldeles för tidigt - unghästarna i klassen före tog aslång tid och dessutom var det bangång i en halvtimme. Så när jag väl började rida "på riktigt" och hoppa fram, var hon kanska trött. Hon kastade mycket med huvet när jag ville korta henne och det gick inget vidare.

När vi sen kom in på banan, lät jag henne gå lite snabbare istället för att tjaffsa med henne. Det gick trots allt väldigt bra, vi fick in ett bra ´flyt och Velle sög tag i hinderna. I omhoppningen fick jag ta lite längre svängar - jag lyckades inte få tillbaka henne för de kortare vägarna. Kombinationen kom vi alldeles för snabbt in på, så första oxern klarade vi, men andra räcket rullade ner (vi snuddade bara vid det). Men överlag var Velle duktigt och ett litet pet för att man kommer för fort är ju inte så farligt.

Och vad lär vi oss av denna tävling? Velle behöver konditionsträna och jag öva på att få tillbaka henne snabbare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0