Allt om clinicen del 2

Meredith Michaels Beerbaums clinic på Flinge var verkligen populär. Ridhuset var smockfullt av kunskapstörstande hästmänniskor, gamla som unga. De som inte fick chansen att komma, kan läsa MMBs bästa tips här nedan, tillsammans med allt annat om clinicen.

  
Först hoppade de ett kryss, innan de höjde upp till ett räcke. Ryttarna skulle tänka på att komma med bra rytm och använda hindret som ens vän till att skapa en fin kurva över hindret. Kom man för långsamt, kunde det bara gå snabbare och då blev det ett flackt språng (alltså inte bra). När räcket gick bra, fick de hoppa en oxer. Den sistnämda hindertypen hjälper till att skapa ett runt språng. Meredith poängterade för övrigt att det var viktigt att tänka igenom vad man gjorde, hur man gjorde det och om det blev bra eller dåligt.

  
Meredith berättade att hon brukar rida banan, fast utan att hoppa hinderna innan hon fått startsignal. Då visar hon hästen hinderna och märker om det är något den bli spänd över etc. Hon brukade även ta en lite kort skrittpaus precis innan hon startar. Hon tipsade även på att man skulle vara uppmärksam på om hästen tog ett galoppsprång mer eller mindre - det betydde att tempot hade ändrats.

Nästan alla funktionärer gick omkring i blåa Leksandjackor. Jag och mina kompisar skulle igentligen inte få några, men efter att ha bett riktigt snällt fick vi bottenskrapet, jackor i enorma storlekar. Min ser ut som ett tält på mig, men ska försöka sy in den lite..

Är det något mer specifikt om clinicen ni vill veta, fråga bara.

Update
Ryttarna som red var Magnus Gällerdal, en Marcus (vet inte efternamnet), en Emelie (eller liknande) som jobbade hos Ann-Sofie Oscarsson och en Petronella (vet inte efternamnet).


Kommentarer
Postat av: STOCKHOLMSJENNA

va kul att du skrev om den här :)

Jag brukar också göra som hon med att ta en skrittpaus innan jag startar.

2009-10-31 @ 17:50:56
URL: http://stockholmsjenna.blogg.se/
Postat av: Anonym

vilka hästar och ryttare var det som fick chansen till en träning för den bästa?

2009-11-01 @ 20:59:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0