Analyserat hingstar

Under löshoppningskvalen på Breeders spanade jag in ett gäng fina 3-åringar. Jag gjorde en liten egen bedömning av dem och jämförde det sedan med domarnas kommentarer. Mycket överensstämde och nedan kan du läsa om vad jag kom fram till. (fast ni får inte läsa hela texten)

Cyanid hette nästa häst, en brun hingst efter Cyklo, undan Melody Mint och ue. Irco Mena. Han var väldigt pigg och nervös/tittig i början, men coolade sedan ner sig. Han hade bra balans och täckte mycket mark i galoppen. Han hade ett stort, fint hopp med god teknik. Ibland hoppade han alldeles för stort på hjälphindret och fick då ev för kort distans till huvudhindret, men på något sett lyckades han kravla sig över även de största hinderna. Han hade behövt lite mer egen bjudning och för den sakens skull var hans piskförare inte särskilt bra; hon stressade och jagade på en massa. Cyanid, min favorit av de jag såg, gick vidare till finalen.

Dagens sista start hette Turmalin. Han var en brun hingst (varför lyckades jag bara se hingstar?) med Tornesch, Clara och Landlord i stammen. Turmalin var välmusklad och i gott hull, men något valpig i utseendet. Han hade ett bra temperament och var nyfiken, men ibland lite okoncentrerad. Han hade en balanserad galopp och säker taxering och hoppade dessutom bra, med ett stort hopp. Turmalin gick vidare till finalen där han kom tvåa.


Bilden har inte ett svatt att göra med texten. Min löshoppningsbild jag trodde jag fottade för att visa upp här var borta.. Förresten, bilden föreställer en frusen kaninpellets.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0