Dagens ridpass

Irriterat. Jag kom inte in på bloggen igår. Så ni får gårdagens ridpass idag istället.


jag och baltazar

Red dressyr på Veleda för Eva idag. Det gick mycket bättre än förra gången! Veleda var mjukare, mer följsam och brunstade dessutom inte.

Voltarbetet gick bra. Fick ha mycket ben på henne i början för att hon skulle trama under sig lite mer, och inte bara bli framtung. När vi övade skänkelvikningar i trav, fick jag verkligen rida ordentligt, och vet ni, det gav resultat!

I galoppen blir ju Veleda lätt lite tvåspårig. Hon galopperar med bakdelen innanför framdelen. Istället för att trycka ut bakdelen, ska man rätta framdelen; en huvudregel vid all ofrivillig tvåspårighet.

Detta gjorde jag genom att ta förhållningar i yttertygeln, leda med inner och ha kvar ytter sittben i sadeln. Ändrade jag vikten minsta lilla, bytte hon galopp. Att titta sett ut (genom fönsterna/ in i ridhusväggen) underlättade för mig att ha vikten rätt. Resultaten av övningen skulle bli att hästen skulle gå en en öppna. I vänster klarade vi det, medan högervarvet kräver mer träning.


(rörelseriktningen är utskriven som en hjälp för de som
tror att man galopperar med bakbenen först)


Kommentarer
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

SVAR: Jo, tror att det lutar åt det hållet :) Jag fick känslan av att allt var väldigt "fixat" redan från början, alla som hade kända föräldrar/rika/bra kontakter blev utvalda och fick beröm oavsett hur det gick. Men å sin sida så hade jag ju en outbildad häst och hoppade med, så kanske jag har större chans nu med Tage? :)



Vad roligt! Visste inte att du hade stor häst... xP Hur högt har ni tävlat då? :)

2009-10-20 @ 15:29:09
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

SVAR: Hihi tack! :D



Såg filmen, vad fin hon var! :D Förstår att du inte vill stressa henne upp i klasserna, då är det bättre att vänta tills nästa år. Jag hade ju hoppat några 110 på träning med Preston, höjden var absolut inget problem men han var väldigt orutinerad gällande nya hinder och på andra platser. Förstår kanske att de inte valde mig detta året då det gick rätt dåligt med tanke på hans orutin... :P



Jag fick faktiskt hoppa lägre eftersom jag sa att Preston var en unghäst och orutinerad, så det var ju snällt i alla fall! Jag ansökte ju med Liva (Som jag gjort felfri 110-runda på), men eftersom hon blev halt i sista stund så ringde vi och frågade om vi fick ta med Preston istället.



Nej det håller jag med om, därför jag är tveksam. Elitungarna har liksom första tjing. Sen kan man ju fråga sig varför de ansöker till Talang Skåne för 120-ryttare, när dem redan tävlat 150 i Frankrike etc? xP

2009-10-20 @ 16:17:55
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: elin

aha de e så man gör, brukar ha problem me de, ska göra såhär imorn



sv.:P va bra, visste inte innan så starkt gjort där:p

2009-10-20 @ 20:51:16
URL: http://enlitenfux.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0