Första dagen med Velle

Vad härligt det var att vara tillbaka på stallet igen! Idag försökte jag ta reda på lite hur Velle är, personlighet, boxvanor etc.

Hon var väldigt lättmockad - alla skitar låg på rad längst bak i boxen. All mat var uppäten, dock vet jag inte hur mycket hon har druckit. Hon har ju vattenkopp, och i den kan man inget se. I hagen hade hon inte rört vattnet. Så jag hängde in en spann i boxen, så får jag se imorgon om hon har druckit. (Hästar dricker ju hellre ur hink än vattenkopp.)

Jag provade ut lite utrustning idag. Ett fleecetäcke jag köpt för en 20a och lagat satt bra. Det var storlek 145, så de närmsta dagarna ska jag och mamma köra och köpa lite regntäckeen etc. Sadlen funkar att rida på, men vi ska till sadelmakaren nästa vecka och prova ut den ordentligt. Baltazars bett var för litet, hon behöver ca 1 cm större. Det ska också inhandlas inom kort.

Pga bettgrejen kunde jag tyvärr inte rida idag.  Istället släppte jag Velle lite i ridhuset. Hon for omkring på det något hala underlaget och höll inte balansen särskilt bra. Jag fick fånga in henne igen och leda runt istället. Jag lär ju ha en pigg häst imorgon.

I övrigt är Veleda ganska kaxig och bestämd. Hon surar mot boxgrannarna - de ska minsann inte få sno hennes mat! Och på tal om mat,  hon älskar allt som man kan och inte kan äta och är lite lätt stressad. Hästar är ju vanedjur och bytar de stall så stvärt bryts ju deras gamla vanor och det tar lite tid innan de kommer in i de nya. Alla hästar som kommer till Agelund brukar lugna ned sig något och bli trygga, mest troligt på grund av våra fasta rutiner.


Kommentarer
Postat av: STOCKHOLMSJENNA

det är sjukt skönt med en lättmockad häst. fast jag behöver inte mocka eller sånt nuförtiden :)

2009-09-24 @ 21:59:53
URL: http://stockholmsjenna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0