Flyinges Hippologigymnasium

Jag får ofta frågor om Flyignes Hippologigymnasium, och därför tänkte jag berätta lite om programmet.



Hippologigymnasiet, även kallat HG, är i grund och botten ett naturvetenskapligt program och beroende på vilken inriktning man väljer kan man antingen få full naturvetenskaplig kompetens eller mer hästkurser. Upplägget är enligt mig väldigt bra, och gillar man inte vanliga naturvetenskapliga inriktningar är detta perfekt. Även för hästhållarna är det ypperligt. Flyinge klingar bra i allas öron och skulle man någon gång tröttna på hästar, har man trots allt en bra grundutbildning. Kärnämnena etc läses på en vanlig gymnasieskola i Lund.



Alla lärare är väldigt duktiga och även hästarna är välutbildade. Självklart måste man kämpa lite när man rider, men när man gör rätt, gör även hästarna rätt. I takt med utbildningens gång får man rida för bättre och bättre tränare, och man lär sig även att köra och arbeta hästen framför vagn. En av höjdpunkterna enligt mig är just nu inkörningen av 4 tvååriga hästar.



Jag är alltså väldigt nöjd med Flyinges/Vipans utbildning och upplägg. Att man sedan får möjligheten att knyta flertalet kontakter, delta i roliga interna tävlingar, gratis inträde till tävlingar, biljetter till clinicar m.m. är ju bara en bonus! Senast på MMB-clinicen stod jag och några kompisar (en av dem på bilden) och värvade folk till gymnasiet.

Är det något ni undrar över om gymnasiet är det bara att fråga på!
Förresten, tycket ni att jag ska skapa en Flyingekategori?


Kommentarer
Postat av: FRIDA VILTORSSON - Det mesta mellan häst & hov

härlig blogg du har :) !!

2010-01-31 @ 20:46:50
URL: http://fridaviktorsson.blogg.se/
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

SVAR: Hahah JAA, det är ju meningen att ni ska hålla med mig! ;PxD

2010-01-31 @ 21:27:47
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: ponnymamman

Jättebra! Tack så mkt, verkligen bra!

Intressant, innehållsrikt o fina bilder - som på resten av din blogg! Snyggt!!!

2010-02-01 @ 14:30:58
URL: http://envanligponnymamma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0