Värme, flugor och panik på fältet


Flughataren nr 1.

Nu när det är så varmt (runt 30 grader i solen!) går hästarna på stallet ute på natten och står inne under dagen. Hettan är inte så bra för dem, och dessutom blir flugorna olidliga. När jag var i Falsterbo och Veleda gick ute dygnet runt, fick de ta in henne på dagarna. Hon gick nämligen bara runt, runt, runt i hagen.

Igår var jag och en kompis ute på Revinge och red en sväng. I början var det rätt lugnt, men efter ungefär halva passet kretsade en hel flugsvärm runt oss, som om vi vore solen och de tusentals planeter. Veleda fick total panik! Hon hoppade upp och ner, i sidleds, bakåt, utan någon som helst aning om vad hon gjorde. Samtidigt sparkade bakut efter flugorna och hon hade mer eller mindre helt stängt av mig.

Jag tog tyglarna i en hand, viftade flugor med spöet med andra, skänklade på henne, och galopperade/travade runt i stora volter medan min kompis skrittade och travade "i mitten". (Hennes häst får inte överbelasta knäet pga en skada förra året, så vi kunde inte köra fullt ös och fly flugorna.)

Allt gick som tur var bra. De flesta flugorna försvann efter en stund och väl tillbaka i stallet spolade jag av Velle rejält och flugsprayade henne rejält.

Hur är era hästar med flugorna?

Kommentarer
Postat av: Rebecca

Tävling i bloggen! Var gärna med :) http://minchrissan.blogg.se/2010/july/vinn-handskar.html

2010-07-13 @ 15:57:04
Postat av: Emily

sv: Ja det var inte nådigt varmt i helgen! Jag brände mig inte heller.. hade inte så mycket solkräm, bara lördag & söndag hade jag lite :P

2010-07-13 @ 19:07:48
URL: http://memily.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0