Arabens riktiga historia?


I brist på fuxfärgade araber med stjärn får ni se en brun..

Hittade en ganska söt historia om hur araben skapades i Bonniers stora hästlexikon. Enligt boken är det emiren Abd-el-Kader som skrivit ner följande på 1800-talet, och jag citerar det hela.

"När Gud skulle skapa Hästen, sade han till Sunnanvinden: 'Jag vill göra en varelse av dig. Förtäta dig.' Och vinden förtätade sig. Strax uppenbarade sig ärkeängeln Gabriel och tog en handfull av stoftet och gav det till Gud, som skapade en mörk fux. Och han sade: 'Jag benämner dig Häst; jag gör dig till arab och jag ger dig myrans rödbruna färg; jag har hängt lyckan i din pannlugg; du skall vara de andra djurens Herre. Män ska följa dig vart du går; du skall vara lika snabb som förföljare som i flykten; rikedomar skall forslas på din rygg och du skall bringa lycka med dig.' Sedan gav han hästen ärans och lyckans tecken, en vit stjärn i dess panna."

Kommentarer
Postat av: Sara

sv; jaa hennes färg gillas!;)

haha men så är det här med, jag städar själv mitt rum o stallet flera gånger i veckan men dagens efter ser det lika ut endå!:D

2010-06-15 @ 21:44:20
URL: http://hastbloggeen.blogg.se/
Postat av: Matilda

Vilken underbar bild =D

2010-06-15 @ 21:45:04
URL: http://vickysutbildning.blogg.se/
Postat av: Annnnaaaa'

okej , tack ! ;)

2010-06-16 @ 08:42:52
URL: http://koukila.blogg.se/
Postat av: tova

auuw, vilken söt historia :)

2010-06-17 @ 11:56:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0