Respekt - en fråga om säkerhet

 

Något jag tycker är viktigt i all hästhantering är respekt
, både från hästens sida och vi människors.

Lite grundläggande (och kortfattad) info om bakgrunden till min tanke: Den vilda hästen är som ni kanske vet ett flockdjur som strövar omkring på vida områdem. Detta innebär att de inte har något revir att försvara, utan de vandrar helt enkelt runt på en stor area. Varje häst i sin tur har ett personligt område, en personlig sfär, och om andra hästar kommer för nästa och ”inkräktar” på hästens privata område, får de sig en spark. Olika hästar har olika stora personliga sfärer och accepterar/tolererar andra hästar att komma olika nära dem. (Detta tror jag att vi människor också har, omedvetet. Ni kanske har märkt att när man står och pratar med olika personer, står vissa personer nära dig, medan andra föredrag att ha ett lite större avstånd emellan er?)

Det ligger alltså i hästens natur att respektera andra hästarns personliga area
, och därför ska de även tolerera vi människors sfärer. Hästen ska alltså inte gå över mig, tränga mig med bogen eller liknande, inte under någon omständighet. Den ska respektera mig och detta även av säkerhetsskäl! Gör den inte det – den kanske biter eller försöker tränga mig – då får den antingen en smäll eller så backar jag den för att visa att jag är ledaren.. Ni fattar vad jag menar?

Vi människor ska också respektera hästen
: behandla den väl, se till dens behov, ha dens naturliga förutsättningar i åtanke, inte inkräkta på hästens personliga sfär (genom att kanske ”hålla på o ha sig” när hästen äter/vilar/vill vara ifred etc) och helt enkelt behandla den med respekt. Det må bara vara en häst, men den är en ändå en individ, en personlighet och ett fantastiskt djur.

In english: It´s importat that the horse respects me and that I respect the horse. It´s a matter of safety. The horse shall not intrude on my personal space (every horse also have their personal space) or walk over me/ bite me etc, and I shall take care of the horse to make sure it gets what´s best for it.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0