Volkswagen Riders Tour!


Vääldigt suddig översiktsbild

Igår, den 1e december, tog jag och två av mina bästa vänner oss till Volkswagens affär i Lund. Det var dags för VW Riders Tour, en kväll fylld av ridsport. Vi var där i väldigt god tid och passade på att snacka av oss lite utanför - det var första gången vi sågs sedan jag kom hem till Sverige (ni kan säkert föreställa er hur mycket vi hade att ta igen, trots dagens chattmöjligheter).

Kvällen började sedan med lite mingel och vi träffade en del vänner och bekanta, bland annat Stina, och när alla besökare en kort stund därpå var på plats drog det igång på riktigt. Efter en kort presentation av kvällens syfte och upplägg, var det dags för profilen Lars Christensson (fd. VM-ryttare i fälttävlan och numera bla. ridlärare på Vellinges Ridgymnasium) att hålla ett litet föredrag. (Dessa kvällar, som arrangerats lite runt om i landet, har haft olika profiler varje gång.) Han berättade lite om sin historia som fälttävlansryttare, vilka svårigheter han mött och hur han löst dessa. Slutsatsen var att sätter man ordentliga mål, arbetar hårt mot dessa och är ödmjuk, lyckas man.


Lite olika försäljare var på plats.

Därefter var det dags för de olika stationerna. Vi besökare blev indelade i två olika gruppen och jag tillsammans med mina kompisar började i Agrias monter. Där fick vi se en liten film om säkerhet och - så klart - försäkringar, vilket var intressant och lite utav en tankeställare: Har jag en ordentlig försäkring? Har min häst en ordentlig försäkring?

Efter Agria blev det en liten matpaus. Gulaschsoppa, en bullbit, dricka samt frukt serverades. Stina upptäckte att de bilhjul vi använde som bord, hade ett "hål" i mitten som var perfekt i storlek för en Cola-burk. Vidare fick vi information om foder i Kraffts monter och talespersonen där slog ett slag för vikten av en balanserad foderstat med analyserat hö och därefter anpassa vilket grovfoder hästen behöver utifrån höets värden och hästens behov. Här fick vi även en gratis höpåse, kanon!


ATG Hästklinikerna

I ATG Hästklinikernas monter pratade vi om mugg och här spetsade jag öronen lite extra (Velle har fått mugg, men mer om det (och mer ingående om mugg) får ni läsa om i ett senare inlägg). Vi fick tipset att ta prover på såret, eftersom allt inte behövde vara mugg, utan det fanns andra typer av bakterier som krävde andra salvor/behandlingar. Jag kommer som sagt gå mer in på detta ämne om någon dag.

I Svenska ridsportsförbundet kunde man delta i en tävling, ställa frågor vid behov samt titta runt bland de olika försäljarnas bord/på Volkswagens bilar. Sista stationen var Thua trafikutbildningar. En väldigt engagerad liten nisse berättade om hur många hästmänniskor som faktiskt kör olagligt (nästan alla). Övervikt, felaktigt körkort, lösa saker på golvet i transporten. Tänkvärt och något som det definitivt borde pratas mer om! Det kostar till exempel lika mycket att ta ett BE-körkort som att klassa ner släpet, men fördelarna med ett bättre körkort är många fler! Thua och SvRF har inlett ett samarbete där de erbjuder BE-körkortsutbildningar till subventionerat pris - kanon!

Kvällen avslutades vid halv nio, mén strax innan vi gick var det dragning i tävlingen. Fem schabrak skulle lottas ut och tre av dem tillföll de vänner (alltså även Stina) jag var där med. Vårt "effektiva utnyttjande av dagens moderna teknik" lönade sig (läs: att surfa på mobilen och leta reda på rätt svar..). Okej, jag hade inte turen på min sida denna gången och blev utan, men det gör inget. Jag har ändå ingen bra förvaringsplats för ytterligare ett schabrak och om det var någon av oss som skulle bli utan var det deffinitivt jag! Så jag är alltså glad ändå, haha.


Gratisprylar

Jag tycker det var en väldigt trevlig kväll och ett väldigt bra initiativ av SvRF, Volkswagen och de andra sponsorerna. Dessutom är det ju alltid kul att samla på sig lite broschyrer, nån penna och andra gratisprylar, haha! För övrigt gjorde kvällen att jag kan tänka mig en VW i framtiden - både för att de verkar vara bra bilar och för att de sponsrar ridsporten - då vill jag ge tillbaka något, liksom.. Så jag rekomenderar alla att besöka VW RT i framtiden, då det mest troligt kommer arrangeras även nästa år.

Kommentarer
Postat av: mamma

Ha ha - tror nog att hästen är bättre försäkrad än du... Vi får kolla det :-O

2011-12-05 @ 17:47:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0