Carpe Diem



Carpe Diem - latiska för fånga dagen.
Hur många gånger har man inte hört detta uttryck? Och hur många gånger har man inte fått lite halvdåligt samvete för att man inte är ute och flänger runt, utan väljer att slappa istället?

För mig betyder dock Carpe Diem - fånga dagen inte att man måste ge sig ut på utflykter, träffa folk och skratta och vara hurtigt positiv. För mig innebär det att man ska ge efter för de där små impulserna och önskingarna man får under dagen. För att ge några exempel: jag har dansat limbo under uppbindningssnörena i stallet (istället för att huka mig under dem när jag gör iordning en häst), jag har hjulat i ösregn, jag har diggat med lite extra när jag hört en riktigt bra låt på radion.
Ni fattar principen? Ta vara på små tillfällen och gör det som faller dig in, utan att bry dig om vad andra kommer tänka. (Okej, man kan ju inte direkt slå någon i ansiktet bara för att man känner för det - man får hålla sig lite civiliserad..)

Carpe Diem betyder också för mig att man ska göra det man känner för (när det är möjligt). Som idag till exempel, vad har jag gjort? Handlat mat, städat lite och slöat (och artigt men bestämt sagt åt en (helt okänd) man, 35-40 år, att jag INTE vill gå ut om ta en drink med honom, haha). Nu kan jag visserligen skylla på min arm och förkylning, men poängen är "Varför ska jag ut och fara ut, om jag mycket hellre bara vill ligga i sängen och se på film?". Visst, om man måste upp och jobba eller liknande, funkerar ju inte detta tankesättet helt och hållet, men jag tror att ni återigen fattar principen.

Så, kära bloggläsare, se nu till att fånga dagen - på det sett ni vill ha den.

In English: Carpe Diem - catch the day. Do what you feel to do and don´t care about what other people think. If you rather stay in bed the hole day, than going out on picknick, do it. And also listen to the small inpulses you get during the day, ex. shake your ass a bit more if you feel like doing it, when there´s a really good song on the radio.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0