En mindre kul avtrillning

Det var en varm förmiddag i Sydafrika, när vi red iväg med några turister. Solen gassade, med en lätt bris gjorde det behagligt att rida. Turisterna njöt och allt gick väldigt bra - fram tills den sista strandgaloppen:

Vi satte av i galopp. Jenny (6 måns volontär) och en av turisterna i täten, en äldre man ~65 år i mitten och sist red jag och Kirsty (en annan working rider). Helt plötsligt ser jag hur den äldre mannen börjar svaja i sadeln och jag skricker "STOOOP!!!". Ingen respons överhuvudtagen och sekunden efter faller han handlöst ner i sanden.

Jag och Kirsty vände våra hästar direkt och såg att mannen, ja, han bara låg där. När vi var framme hos honom tog jag hästarna och Kirsty sprang fram för att se hur det var med honom. Inte bra. Medvetslös. Ögonen helt bakåtrullade och andningen var riktigt ansträngd.

Vi organiserade snabbt upp situationen och skickade iväg två till närmsta hotell för att hämta hjälp, och efter ett tag kom de körandes med en bil - ungefär samtidigt som mannen hade börjat vakna till liv. Han skickades senare iväg med ambulanshelikopter och det konstaterades att han hade brutit 6 revben och ena skulderbladet, samt eventuellt fått en spricka i näsbenet - men han skulle bli okej igen. Mannen hade mest troligt tuppat av på hästryggen, möjligen av en mindre stroke.

Behöver jag säga att vi alla var rätt omtumlande?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0