För att alla inte har det så bra.

Det är lätt att glömma hur bra vi har det. Vi har pengar, kan köpa utrustning i överflöd till våra hästar, vi kan ta hand om dem, ge dem rätt mat och medicin. Alla kan inte det.

När jag var i Sydafrika kom jag i kontakt med Mthatha Horse Rescue & Rehabilitation Center. Jag var där aldrig själv och besökte/hjälpte till, men jag bläddrade igenom ett antal infopärmar med bilder som fanns i loftet, på gården där jag bodde. Jag förfärades, förundrades och fick en riktig tankeställare.

Det var fattiga människor som var så beroende av sina hästar för att kunna överleva och få ihop pengar/mat, men de saknade kunskapen och resurserna för att kunna sköta om hästarna på bästa sätt. Istället för att rida med riktiga bett, knöt många ett tunt snöre runt hästens underkäke - som så klart orsakade rejäla sår. De som var lyckliga nog att ha en sadel, ja, den kanske inte passade utan också orsakade stora sår.

Mthatha Horse Rescue & Rehabilitation Center hjälper dessa hästägare, som dagligen kommer på drop in-verksamhet för att få hjälp att behandla sår, få utbildning och ny utrustning. Personerna bakom denna organisationen arbetar helt utan vinst och är beroende av donationer utifrån för att kunna fortsätta göra ett bra arbete.

Vill man hjälpa finns det flera sätt: donera pengar, donera både nya och gamla saker (de behöver inte ens vara hela - nästan all utrustning går att laga eller återvinna på något sätt), donera medicin, flugspray etc. Man kan också åka dit och volontärarbeta, något som arrangeras tillsammans med Wild Coast Horseback Adventures - stället där jag var vill säga.

De finns även på facebook

Jag hoppas att alla mina läsare tar sig lite tid att kolla igenom deras hemsida. Jag tvingar ingen att hjälpa till eller donera något - men förhoppningsvis kanske ni också får er en liten tankeställare!

Jag tog mig friheten att låna lite bilder från deras hemsida - så att ni verkligen får se!

Extraskor till en häst med långa hovar


Ett vanligt förekommande "träns"


Smala hästar från hjälp med mat och annat nödvändigt


Mängder av hästar och hästägare kommer varje vecka för hjälp

Kommentarer
Postat av: JOSEFIN - CHASING THE HOLLYWOOD DREAM

åh.. man vill verkligen hjälpa!

2012-03-13 @ 16:31:32
URL: http://josefinsdream.blogg.se/
Postat av: Matilda - Hovkratzen

Oj, vad läskigt det ser ut... men tur ändå att det finns såna här hjälporganisationer! Jag fick mig verkligen en tankeställare och skulle så gärna vilja hjälpa till på något sätt! vet du om det finns något man kan göra ända härifrån Sverige? Eller måste man kanske vara i alla fall i Afrika? Lite långt bort menar jag... :/ skulle så gärna vilja hjälpa till, både för hästarna och människorna som är så beroende av hästarna, samt veterinärerna/personalen på denna organisation! :O

2012-03-13 @ 16:51:56
URL: http://hovkratzen.blogg.se/
Postat av: Daniela

Usch, fy vad hemskt! :(



Och vi klagar över att vi inte har råd med det senaste Kingsland schabraket lixom...

2012-03-13 @ 22:11:40
URL: http://powerpony.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0